Hinder för inlärning

I juli 2011 gick jag Fast Track- kursen i Colorado. En utav de första dagarna pratade Kristi Smith, vår huvudlärare, till oss om attityd och inlärning. Hon sa:

Det finns tre saker som bestämmer kvalitén på det du gör. Dessa är:

  1. Vad du väljer att fokusera på.
  2. Vilken mening du ger det du väljer att fokusera på.
  3. Vad du väljer att göra åt det.

Vi kan välja att fokusera på det vi inte kan, på sjukdom, på svårigheter. Vi kan ge det prioritet i våra liv och vi kan välja att låta detta dra ner oss. Men hur kul är det?? Vore det inte smidigare att välja att fokusera på det som går lätt, på hälsa, på det goda i våra liv och låta detta ta större plats. Fylla oss själva med det som är positivt så att vi är bättre rustade att möta det som vid första anblick känns tungt. Då kanske vi är så rustade att vi kan välja att se det som en välbehövlig utmaning, som en möjlighet att växa och som en chans att uppleva livet fullt ut. Inte vet jag, men det kan vara värt ett försökt!

När vi lär oss något nytt, när vi vill öka vår savvy, är det bäst att göra det steg för steg – som om vi kokade en groda. (Om du inte vet hur man gör så lär du dig det genom en snabb googling ;)). Men – varningstecken – ibland missar vi inlärningsmöjligheter för att vi tror att vi redan kan. Om vi har attityden att det där kan jag redan finns ingen möjlighet till inlärning, utveckling eller tillväxt. På fast track-kursen gick vi onekligen ofta igenom saker som jag tyckte att jag kunde. Tack vare Kristis uppmaning att ”no growth is possible if you’re thinking – I know that” kunde jag välja vad jag ville fokusera på, vad jag gav det för mening och vad jag gjorde åt det. Jag gick då in för att se detaljerna i varje del, att lära mig om lärarnas pedagogik, att ta det ett ytterligare steg. Resan vi reser inom horsemanship innebär att vi lägger på mer och mer kunskap i en uppåtgående spiral. Men vi lär oss inte så ofta helt nya saker, istället lär vi oss vidare om hästen, dess utrustning, hantering och ridning. Vi lär oss fördjupande detaljer och nyanser – detaljer som gör hela skillnaden. Lekarna är inte bara sju lekar, de är sju grupper av lekar, sju koncept, möjligheterna är oändliga.

Så nästa gång du kommer på dig själv med att tänka: det där kan jag redan… Tänk om! Se det som en möjlighet att verkligen hitta de detaljer som gör skillnad!

En reaktion på “Hinder för inlärning

Kommentarer inaktiverade.